måndag 13 januari 2014

Stockholm till Guatemala

Hola!

Har i Guatemala skiner solen och det ar cirka 25 grader varmt. Vilka kontraster jamfort med snon hemma i Sverige.

Resan hit tog totalt 54 timmar. Tre flygresor (Stockholm - New York, New York - Mexico City, Mexico City - Guatemala City) och en natt i New York. Allt fungerade perfekt! Allt gick enligt planen! Vara roda vaskor fanns pa plats efter alla flygresor och alla plan gick enligt tidplanen! Fantastiskt!

Det anda vi skulle gora annorlunda om vi fick gora om var resa hit skulle vara att sova pa ett annat hotell i New York. Vi overnattade pa ett stalle som hette Howard Johnsson Inn, som ligger i en stadsdel som heter Jamaica. Nar vi ringde for att bestalla taxi fran flygplatsen till hotellet fragade vi om det fanns nagon mat att fa sa sent pa kvallen. Receptionisen svarade att det fanns BugerKing runt hornet. Nar vi narmade oss hotellet insag vi att ga ett varv i kvarteret inte var en hojdare for oss en frdagskvall. Det kandes som om vi hamnat i en gangserfilm fran en forort i NY. Vi smet fort in pa rummet och bestallde hamtmat fran en tairestaurang i naheten. Supertrotta efter resa och tidsomstallning somnade Erika som en stock! Jag daremot lag vaken och lyssnade pa ett brandlarm och fester om utspelade sig pa hotellet. Dessutom brummade den avstangda flakten igang pa hogsta effekt mitt i natten och nar jag drog ur kontakten bjod vagguttaget pa ett mindre fyrverkeri. Undrar hur detta ska ga med en sa hart sovande sangkamrat!

Lordagen spenderade vi pa New Yorks flygplats. Traffade ett amerikaskt par som kallade New York for ''the buttcrack of the world''. Vi instamde efter nattens upplevelser. Hoppas pa att nasta besok i storstaden blir mer lyckad! Vi har ju fyra dagar i New York pa vag hem i april!

I Mexico City blev vi tagna at sidan pa flygplatsen och de kollade igenom alla vara vaskor. Smartfritt som tur var. Men visst blir man alltid lite nervos.

Val framme i Guatemala akte vi direkt till Antigua. Vi hoppade over huvudstaden da den anses vara farlig att vistas i.

Nu ar vi framme och pa plats i Antigua. Staden finns med pa Unescos varldsarvislista och ar en gammal kolonistad fran tiden da Guatemala var en spansk koloni. Hostellet som vi bor pa heter Yellow House och ar helt underbart!Datorn som finns har pa vart hostell vill inte kommunicera med min kamera, sa bilder kommer i ett senare inlagg. For att fa en liten hint om var vi befinner oss kan ni kika pa hostellets egen youtubefilem. Rummet som de filmar in i ar dar vi sover!

Film pa vart hostell!

Dessutom har Erika fyllt 25 ar pa var resa! I present av mig fick hon ett ars medlemskap i Feministeisk Initsiativ. Dessutom fick hon en liten burk med worrydolls, som jag kopt pa varldsbutiken i Norrkoping. Det ar sma sma dockor som ska laggas under kudden for att ta bort oroliga tankar. Det roliga var att de ar tillverkade i Guatemala. Idag nar vi strosade omkring i Antigua hittade vi exakt samma worrydolls har i Guatemala! De ar tydligen speciella for den har delen av Guatemala! Haftigt! Det ar superbra att Erika kan lite spanska! Det gor att vi har mojligheten att kommuncera med lokalbefolkningen! Manga spannade moten har redan gjorts och det kommer flera!

En sak till som har hant! Mitt batteri till mitt armbandsur har slutat att fungera. Idag ahar vi spenderat en hel dag utan att titta pa klockan! Jag marker hur besatt jag ar av att alltif kolla pa klockan! Det blir bra traning for mig. Erika tror att det ar ett teckan. Jag ska helt enkelt ta semester pa riktigt!

Adjos

Elvira

2 kommentarer:

  1. Åååh vilken häftig resa redan. Och Grattis ERIKA!!!! o du ella, du säger att jag använder mycket utropstecken! Du då...

    Puss på er
    Brorsan

    SvaraRadera
  2. Tack sa mycket Erik och grattis till medverkan i programmet! Asgrymt!!

    SvaraRadera