söndag 3 februari 2013

Restaurangbranschens våldsamma behov av att göra kön

Det här är ingenting nytt. Jag har reflekterar kring det för många gånger. Men efter gårdagens arbetspass vill jag göra ett konstaterande. Den sociala konstruktionen av kön och sexualitet är fullkomligt makalös inom restaurangbranschen. Kön görs ( alltså konstrueras) konstant och genomsyrar alla aktiviteter som försiggår inom krogens fyra väggar. Jag blir galen. Frustrerad. Upprörd. Jag påminns hela tiden om att jag är kvinna och vad det innebär att vara just kvinna. Att en som kvinna ska åtrå mannen och att jag i min tur förväntas att attrahera en manlig publik. 

Varför, varför, varför. Jo, för att i samma sekund som könet görs bekräftas det och uppmuntras. Klart som fan att en kvinnlig servitris bär "push up", läppglans och tighta tröjor. Bekräftelsen flödar. Det flirtas, det kommenteras, det uppmärksammas och kanske fram för allt; dricksen rullar in. Nu kommer min bekännelse. Jag erkänner. Jag är en del av den sociala konstruktionen. Visst hade jag fixat mig lite extra innan gårdagens arbetspass, och jag bar till och med läppglans (dock inte "push up"- bh, för det äger jag ingen). Mitt äckliga konstaterande är att det är så uppenbart tydligt hur en som kvinna märker hur bekräftelsen/uppmärksamheten verkligen är beroende av hur pass väl de kvinnliga attributen framhävs eller ej. Detta är ett faktum. Ju mer urringat, ju mer dricks. FAN.

Eftersom det här är typ den femhundrafemtioelfte gången jag reflekterar över detta ser jag dessa mönster tydligt och snabbt. Om du har svårt att förstå vad jag menar vill jag tipsa om lite vidare läsning. Boken Att göra kön (av Ylva Elvin-Nowak & Heléne Thomsson) är en grundläggande bok, som ger en bra introduktion till genusvetenskapen. Dessutom vill jag tipsa om Paula Mulinaris avhandling Maktens fantasier & servicearbetets praktik, som hanterar genus och etnicitet inom restaurangbranschen.


Snälla. Gör mig en tjänst. Sluta ta för givet att en person med feminina attribut automatiskt är en kvinna som vill ligga med en man. Sluta ta för givet att en person med maskulina attribut automatiskt är en man som vill vill ligga med en kvinna.

Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar