tisdag 12 februari 2013

Kontrollerad kollektivtrafik

Från och med 1 januari 2013 har Östgötatrafiken infört ett nytt betalsystem för sms-biljetter. Ett piss-dåligt system. Jag upptäckte denna förändring förra veckan då jag på jobbet skulle instruera om "hur enkelt det är att åka spårvagn med sms-biljett". Det är inte enkelt längre. Kruxet med det nya systemet är att en måste registrera sig på hemsidan innan köp. I samband med registreringen väljs betalsätt, antingen faktura eller betalkort. Detta innebär att det räcker inte längre med att ha en telefon med tillhörande kontantkort. En person utan faktureringsadress eller registrerat betalkort kan alltså inte åka med Östgötatrafiken längre? Vad händer med människor på flykt eller papperslösa? Usch. Vilket uteslutande system. Argumentet bakom förändringen är nya EU-regler med syfte att motverka penningtvätt. I en intervju med en talesperson från Östgötatrafiken är det tydligt att reglerna är bindande och något som inte går att ändra på.

Förutom att det nya systemet suger då det rent praktiskt är jävligt krångligt, finns det än mer skrämmande konsekvenser. Jag tror att detta är ännu ett steg mot ett reglerat kontroll-samhälle. Alla aktiviteter vi som samhällsmedborgare tar oss an registreras och kontrolleras. Det går att spåra en människas liv i detalj. Fy, jag får rysningar när jag tänker på det. Det är läskigt. De människor som inte passar in i systemet utesluts och kontrolleras.

För att motverka detta hemska system vill jag tipsa om ett nätverk som växer sig allt starkare Sverige. "Planka.nu" är en social rörelse som arbetar för en avgiftsfri kollektivtrafik. Som medlem betalar du en avgift, som i sin tur täcker de böter du åker fast för då du plankar. Åh, blir så glad av tanken. Att göra revolt, nästan i likhet med "civil olydnad". I vanliga fall ogillar jag att göra saker jag inte får, men när det är för ett större syfte har jag ingenting emot det. Kolla in och läs mer på Planka.nu

 
 

1 kommentar:

  1. Det är inte Östgötatrafiken, det är lagen:
    http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/nytt-system-for-smskop

    SvaraRadera