tisdag 5 februari 2013

Att välja säng.

- "Vad tycker du är skönt?", frågade sängexperten på SOVA.

"Hårt", svarade jag. Jag har alltid gillat hårda sängar. Jag vet inte varför egentligen. Någonstans har jag fått höra att en liten och lätt person sover bättre i hårda sängar. Därför tycker jag om hårda sängar. Jag är ju liten och lätt.

Jag fick senare under min "leta-säng-vistelse" på SOVA lära mig att det inte är bra för kroppen att sova på mage. Nej, tänkte jag. Jag kan ju bara sova på mage. Måste sova på mage. "Sängexperten" fortsatte att prata om olika forskningsstudier som hade gjorts och som visade att anledningen till att människor sover på mage är oftast att de sovit på en för hård säng. Och DÄR, det var som att knäppa med ett finger. Jag ändrade åsikt, på mindre än en minut. Helt plötsligt tyckte jag att den "mjuka" sängen var skönare än den "hårda". Jag som alltid tyckt bäst om den hårda.

Hjälp. Vad anpassningsbar jag är. Lättlurad. Trög. Eller, vad tycker jag egentligen är skönt? Hård eller mjuk säng? Fan jag vet inte längre. Hen manipulerade mig. Det räckte uppenbarligen med att hen hänvisade till en forskningsstudie. Snacka om makt. Vetenskap är makt.

Situationen kan ses som ett bevis på att känslan är beroende av förnuftet. Känsla och förnuft. Hjärta och hjärna. De är inte två åtskilda delar utav en människas kropp utan påverkar varandra i högsta grad. Ofta tycker jag att en får höra att "gör det som känns bäst" eller "följ ditt hjärta". Jag ogillar dessa uttryck. Det som "känns" bäst är beroende av ditt kunskapsförråd och i vilket sammanhang du lever i. Vilka normer som har präglat ditt liv. En känsla är alltså inte konstant, utan beroende av det kontextuella sammanhanget. Detta innebär i sin tur att en känsla kan förändras om det kontextuella sammanhanget omvandlas.

Hur känns det?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar