onsdag 30 januari 2013

Menskoppens revolution



För tre månader sedan gjorde jag något jävligt bra. Jag köpte en menskopp. Nu när jag för tredje omgången använder min kopp har jag upptäckt något nytt. Menskoppen är det exemplariska mensskyddet att använda vid träning. Tänk dig att hoppa runt på Friskis eller hänga i en sele i klätterhallen under en mega-mens-vecka. Blä. Fy. De två andra alternativen som marknaden erbjuder ger mig äckliga minnen. Binda - i kombination med svett och träning, nej tack! Tampong (med det jobbiga snöret) - i kombination med svett och träning, nej tack! Menskopp - i kombination med svett och träning, JA tack! Förutom att menskoppen är praktisk och smidig vid träning kommer här ytterligare argument för menskoppen.

  •  Ekonomiskt . En menskopp går att köpa för 200 kronor och håller i all evighet. Inom loppet av 4 månade har kostnaden sparats in.
  • Hygieniskt. Med menskoppen så slipper du alla onaturliga tillsatser så som blekningsmedel, som finns i de andra alternativen.Dessutom är risken för svampinfektioner osv betydligt mindre när du använder en menskopp.Det är liksom "luftigare"!
  •  Miljövänligt. Tänk dig berget av mens-skydd du hittills i ditt liv har använt? (hjälp!) Menskoppen återanvänds och påverkar därför inte miljön negativt.

-      
Det enda ynkliga och veka motargumentet jag har stött på är att ”det känns äckligt”. Oj oj, hur ska jag kunna förändra någons känsla? Kanske såhär, jag gör ett försök. Tänk dig att alla personer, som regelbundet blöder och därför är i behov utav mens-skydd, skulle använda sig av menskoppen.  Sen en dag, kom ett nytt skydd, som kallades tampongen. En ihopptryckt bomullstuss som förs in mellan benen och ordagrant suger upp och torkar ur allt som finns i tampongens närhet. Usch, fy vad äckligt. Fatta vad äcklig tampongen egentligen är. Jag kan inte komma på något mer som talar emot menskoppen. Jag tror bara att människor är ovana vid tanken. Tänk om.

Titta på klippet om du vill veta mer :-D


  
Menskoppens revolution är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar