torsdag 31 januari 2013

Kriget mot terrorismen.


Hur är det egentligen möjligt att starta ett krig mot en "ism"? Vilka är terroristerna? Menar de som krigar mot terrorismen att de vill utplåna all terrorism i hela världen? Eller syftar de på en viss typ av terrorism? En viss grupp? En viss inrikting?

Kriget mot terrorismen startade kort efter 11 september attentatet och pågår än idag. För att kriget skulle godkännas internationellt erkände FN:s säkerhetsråd en resolution vid namn ”USA:s rätt till självförsvar”. (information har jag hämtat från www.sakerhetspolitik.se) Om USA nu har fått rätt att med militära medel skydda sig själv genom självförvar, hur kommer det sig att ”Kriget mot terrorismen" sker utanför USA statsgränser? Hur kan det räknas som självförsvar? Ännu en intressant iakttagelse är att resolutionen godkändes av FN:s säkerhetsråd som i stort sätt styrs av USA.

Grr, jag blir tokig. Vilka är egentligen parterna som krigar mot varandra? Är det USA mot "islamistiska terrorister"? Eller är det ett krig mellan västvärlden stater och alla världens terrorister? Eller är det kanske ett krig mellan två "ismer"? Kanske skulle "Kriget mot terrorismen" döpas om till "kriget mellan kapitalismen och terrorismen". Eller varför inte "kriget mellan kapitalismen och anti-kapitalismen". För visst skulle den globala terrorismen kunna ses som en reaktion mot den världsdominerande kapitalismen? Eller?

Oj, oj nu hinner jag inte med mina egna tanke-kedjor. Mina tankar bara springer iväg och jag försöker hinna med för att inte tappa tråden. Tänker för mycket.

Nu tänker jag såhär. Vilken "ism" är näst på tur? Jag fruktar för att det är feminismen. Fatta vad läskigt! "Kriget mot feminismen". Tänk den dagen FN:s säkerhetsråd erkänner en resolution vid namn "Männens rätt till självförsvar". Det skulle inte förvåna mig.HJÄLP! Kanske borde vi börja organisera oss. På riktigt liksom.

2 kommentarer:

  1. Hm, intressant och jävligt skrämmande. Jag tänker att kriget mot feminismen pågår för fullt, men att det är ett verbalt krig snarare än ett fysiskt. Tänk bara på Pär Ström och hans "jämställdister" och allt näthat och hån... I och för sig kan en ju också se det systematiska våldet/förtrycket/sexuella våldet som kvinnor utsätts för som ett fysiskt exempel, men då kanske mot kvinnor snarare än feminister. Så, nog krigas det. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt. Jag håller mig dig. Kriget är redan här. Hoppas det inte "erkänns" av FN och övergår i militär karaktär.

      Radera